Derbyduellen - We will never die

image3

Var ute och gled i "carren" alldeles nyligen, Nissan Sunny - 88. Ville bara poängtera att jag tagit körkort. Plocka nu fram anteckningsblocken och notera!

***

Imorgon är det dags. Semifinal i DM, Åby Oilers - Finspång VIB. En match som kan innebära att jag spelar min tredje raka DM-final, förhoppningsvis går vi hela vägen även i år. Men, och det är ett stort MEN.. det blir betydligt tuffare i år.

Är DM så himla viktigt då? Ja, och nej. Det är oerhört viktigt för en klubb som Finspång att inte åka till någon skolsal och spela bort chanserna till en medalj. Snacket, skriverierna och att Finspång nu är på väg nedåt.
"Ni var bättre förr. Själva är vi på väg upp, om några år är vi förbi"

Så kanske Åby skulle tänka, rentav säga vid en eventuell vinst imorgon. Grattis till er, i så fall. Jag har hört det citerade uttrycket förr. När IBF Norrköping avancerade till division 1 var det muntra miner, glada spelare och så det där snacket. Idag är IBF tillbaka på ruta 1 och Finspång är fortfarande kvar i "ettan".

***

Nu möter vi inte IBF. Vi möter Åby (som slog ut IBF i DM men förlorat årets båda seriematcher..), ett lag jag mer än gärna anser vara ett lag som är på uppgång. Chansen till spel i divsion 2 är fullt möjlig om ett år. Enligt Henrik Lennermark är det också målet. Jag önskar Åby lycka till i satsningen, men imorgon är det match och inga lyckoönskningar.

"Lenny" har för övrigt avslutat sin karriär i hårdsatsande Åby. I och med det fick jag inte äran, till skillnad från Kim Karlsson, att spela mot denne. Däremot står han i båset imorgon, när derbyduellen tar vid.

***

När man redan kan stoltsera med ett X antal DM-guld som ett par spelare i laget förstås gör känns smaken av guld inte längre lika tillfredsställande. Joakim Ström och Sebastian Håkansson är ändå värda en smakbit (glömde jag någon)?

***

Av någon anledning ökar intresset ju mer lokal nyheten är. Inte så konstigt kanske, men är det bara jag som redan är exalterad av sommarens EM...?

I och för sig lockar fortfarande min intervju med Mats Willner mer än den jag gjorde med Mattias Weinhandl på skolans nättidning. Det säger väl en del, kanske.

***

Åby Oilers? En rad duktiga talanger som valde bort elitsatsningen för spel i en lägre division. Ett par andra som är på väg i motsatt riktning (Supertalangen Jimmy Bagge och kedjekollegan Anton Mörling) vilket är roligt. Fredrik Danebrand gjorde resan Åby - Finspång till verklighet. Fler att välkomna inom kort, kanske. "Dane" som förmodligen kommer vara matchens gigant imorgon. Jag gissar på en heltänd Danebrand som för övrigt kommer att avgöra matchen.

För egen del vankas en plats i startformationerna. Detta för första gången sedan någon gång innan jul, även om det blev ett inhopp mot "Ackers" i helgen..

I Finspångslägret ser laget starkt ut. Ett par spelare är dock indisponibla. Något som ger Andreas Gustafsson en plats från start! Andreas (född 92) sänker medelåldern med 10 år i sin kedja (ja, på ett ungefär..). Vilka han spelar med får ni räkna ut själva. Stort av coacherna att ge honom chansen, något jag förespråkar. Andreas Landberg, nästa?

***

Märkligt att utlandsresa, studentresa och DM-turnering ska hamna på exakt samma dag. Nåväl, prio ett är fortfarande utlandsresan. Och imorgon bokar jag resan till Teatern!

***

En morgondag som kommer präglas med minnen och skriverier till minne av de 23 människor (8 spelare) som dog vid katastrofen i München den 6 februari 1958. Imorgon är det därmed 50 år sedan Manchester Unted-spelarna Geoff Bent, Roger Byrne, Eddie Colman, Duncan Edwards, Mark Jones, David Pegg, Tommy Taylor och Billy Whelan miste sina liv.

Jag hade tänkt ge morgondagens blogginlägg detta ämne, men sedan såg jag Mikael Österdahl (United-kännare och insatt historiker) göra tidernas artikel på www.muss.se och kände att där fanns allt man behövde veta. Enormt läsvärt!

Kan inte låta bli att ge mina synpunkter på det hela.

När jag kliver in i skolsalen imorgon fungerar namnet Duncan Edwards eller Busby Babes som en utmärkt tändvätska.

För Fredrik Danebrad krävs nog inte det. Inte för Henrik Lennermark heller.

Och till er som inte fått nog av innebandy, läs än mer om DM-matchen imorgon på www.knugen.kungsgard.se "Derbyduellen".

***

Manchester United will never die. Manchester United will always rise again.

Mat kallar. Time 2 go!

| Jimmy

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0