Finspångs vägskäl - både på och utanför planen



Det blev en ny svidande förlust i helgen. Åter igen mot Åkersberga. Jag tänker dock inte reflektera kring matchen här, en matchrapport finns i vanlig ordning att läsa på www.fibk.org.

***

Trots förlust och en inte alltför spännande bussresa hem vankades det utgång under kvällen. Delar av laget samlades hos Christian Sandberg för tidernas kortaste förfest, påklädnad och vidare bilfärd till Palace. Där tillkom ytterligare ett par deltagare när tiden var inne för mat.

Palace, Line up:
Steget, Dane, Sivert, Jocke, Chrille, Landy, Källa, Ponta, Nutte och inbjudna gästen Peter.

Bra tryck, skönsång, lakritsshots hö hö... Gud straffar visst somliga med detsamma och Mr Källbom serverades falukorv istället för fläskfilé. Eller?

De sex förstnämnde drog därefter vidare till Teaterbaren för att invänta kvällens bowlingrunda på Hugo. Undertecknad själv presterade långt från sin egen förmåga (hoppas jag i alla fall...). Det har i så fall sina naturliga orsaker hö hö.. Dane briljerade i laget medan Sivert då och då visade prov på sina tidigare bowlingerfarenheter.

Nåväl. Därefter avslutades kvällen på Otten inför tomma läktare? Knappast bra tryck i mina ögon. Men helt öde var det ju turligt nog inte.

Kvällen summeras som klart godkänd!

***

Läste Glenn Strömbergs analys kring EM-truppen i MATCH idag. Fick en magkänsla att EM kanske inte blir så kul ändå. Fick en magkänsla att Lagerbäck plockar med högst två debutanter. Det blir nog inte så jävla mycket roligare.

***

När ämnet "trupp" ändå tas upp och Finspång redan nämnts känns det inte helt inaktuellt att prata Division 1 2008/2009. Hur kommer egentligen FVIB:s trupp se ut när sommarens försäsongsträning tar vid? Hur många spelare ska truppen innehålla? Hur många juniorer ska plockas upp? Hur många spelare ska värvas?

Själv känner jag att en trupp ska innehålla åtminstone 23 spelare inklusive tre målvakter.

Av 20 utespelare tycker jag att åtminstone 15 av dessa ska vara aktuella för spel varje match. Två femmor ska starta, en tredje vara aktuell. Den fjärde ska inte delta.

På förra morgonmötet med Henrik Lennermark diskuterade vi, över en mycket god frukost, hur man väljer ut sin trupp. Av den faktan, reflektionen och diskussionen känns det omöjligt att ha fyra lika bra femmor. Det finns inte. OM man nu väljer att spela med två femmor, annars är det fullt möjligt. Nu gör inte vi det. Därför stöttar jag en trupp där den ena femman består av juniorer som klubben inför sommaren lyfter upp från egna led. Det vore idealiskt. Jag skrev själv på kontrakt med Finspång som 16-åring, för tillfället har Finspång många duktiga spelare i den åldersgruppen.

***

Vilka som består i dagens trupp vet jag inte nu. Men jag känner mig säker på att dessa spelare spelar i Finspång om ett år:
Andreas Sivertsson, Fredrik Danebrand, Robin Axelsson, Joakim Ström, Robin Landberg, Anders Engberg, Daniel Larsson och John Lundström. Av dessa har sex spelare varit aktiva inom Finspångs ungdomasakademi. Det krävs mer. Det krävs också att Finspång värvar de unga spelare som spelat distriktslag eller dylikt i Östergötland. Jag tror inte Finspång har någon chans att värva spelare från Linköpingsområdet när KFUM Linköping gör succé i div. 1. Spelare som Martin Karlsson, Anton Karlsson och Simon Cocozza är utom räckhåll.

Styrelsen! Sikta istället in er på spelare som Jimmy Bagge, Anton Mörling och Johan Osin. Plocka upp egna talanger som Andreas Gustafsson, Andreas Landberg, Marcus Sjöberg, Rikard Andersson, Christoffer Karlsson och Christoffer Myrén. Har även hört att 92-laget, som coachas av Mathias Karlsson, har ytterligare en talang vid namn Max Skatka som tydligen är riktigt bra men som satsar på fotbollen. Det är ju en typisk sådan spelare som Finspång måste kriga för.

Nåja. Själv tycker jag att fem egna talanger kan utgöra den fjärde kedjan. Den oprövade, se&lär-formationen. Om Jussi Heikkinen eller Tim Jonasson försvinner från klubben. Ersätt i så fall med Christoffer Karlsson eller Simon Davidsson, duktiga målvakter ur egna led. Välj också om man vill satsa på Magnus Törnbom och Christian Sjöberg som just nu representerar Finspångs U-lag

***

Jag har precis som de ovanstående vandrat genom pojklag (P88), Juniorlag, Juniorallsvenskalag och U-lag för att sedan hamna i A-laget. Det är många talanger som gjort en liknande vandring. Spelare som jag på vägen stött ihop med, och fortfarande spelar med.

P88
Andreas Sivertsson och Robin Axelsson

Juniorlag
Ovanstående samt John Lundström

Juniorallsvenskan
Ovanstående samt Robin Landberg, Fredrik Danebrand, Mathias Karlsson, Pelle Johansson

Av dessa har Mathias inte varit aktiv i A-laget sedan början av säsongen på grund av skadebekymmer och Pelle Johansson lade av inför säsongen. Ur 88-kullen har visserligen Admir Talic också representerat A-laget, men enbart vid träningsmatcher och därmed har han aldrig varit kontrakterad. 

Finspång har gått miste om många talanger under åren. Christoffer Gustafsson, Jens Thomsen, Jonathan Karlsson, Simon Carlsson, Pontus Karlsson, Alexander Nilsson. Jag hoppas man inte gör det igen.

***

Erbjud kontrakt till unga, hungriga spelare. Behåll dem som har ett glödande Finspångshjärta och de som i övrigt brinner för föreningen. Målet? Att behålla den trupp som just nu finns, och krydda den med talanger och ytterligare spetskompetens.

Patrik Andersson, någon?

***

Grattis Västerås och Stefan Hedlund. Superligan väntar 08/09. Jag unnar verkligen en tränare som Hedlund en plats på den stora scenen och nu är han så nära han bara kan bli.

Detta med tanke på Örebros förlust i helgen, samtidigt som Västerås åter vann.

Jag säger Grattis, trots att det återstår fyra matcher. 7 poäng, är ändå 7 poäng. Och tre matcher..

***

Time 2 go. Träning ikväll. Ska slå en tunnel på Källbom som tack för shoten, hö hö.

| Jimmy

Kommentarer
Postat av: Anonym

Varför inte kontakta Martin Hovlund och Didde Karlson från Fjädern.

2008-02-04 @ 19:22:31
Postat av: Anonym

jag är inte så säker på att Jocke är kvar nästa år om fjädern går upp i ettan, med tanke på att han inte hittar något jobb här.. vilket är synd eftersom han har så mycket talang!

2008-02-04 @ 20:40:02
Postat av: Jimmy

Martin och Didrik är helt klart talangfulla spelare. I min uppräkning utgick jag främst från de spelare som Finspång tidigare/just nu visar intresse av. Exempelvis är både Jimmy Bagge och Anton Mörling med och tränar med A-laget ett par gånge i månaden. Johan Osin fick, vad jag hört, ett kontraktsförslag inför den här säsongen, men tackade nej.

2008-02-05 @ 10:11:57
Postat av: Ponta

Hehe kul att läsa din blogg Jimmy, du har talanger utanför planen med märker jag. Blev lite besviken på Chrille som av snålhet (!?) snackade bort sin omgång av shotsen! Ska Jocke lämna? Han och Landy har ju praktiskt taget växt ihop! Lycka till och häng ett mot Oilers på onsdag så bjuder jag på en Fernet... /#24

2008-02-05 @ 14:18:03
Postat av: Jimmy

Haha. Just ja, det glömde jag nämna ;) Gällande Jocke så tror jag att han stannar i Finspång. Tiden utvisar i alla fall svaret. Japp det ska jag göra, men undviker gärna en Fernet! En stor stark vore bättre ;)

2008-02-05 @ 18:23:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0