En kortvarig revansch - Endast Kim kan rädda Källman


Spanjoren hängde i luften, bollen susade fram. Det var knappast som ett fallande löv. Den levande väggen föll ut med handen och avstyrde skottet.. Allt på ett ögonblick, inte ens en sekund. Tomas Svensson assisterade Jonas Källman som, till skillnad från igår, inte gjorde något misstag. Sverige besegrade Spanien med uddamålet. Avgörandet kom med en sekund kvar av ödesmatchen. Någon vakade sannerligen över Källman en dag som denna.

Igår var Jonas Källman mannen som kunde ha givit Sverige en gyllene möjlighet att avancera till semifinalen, det blev inte så. Två raka frilägesmissar mot Ungern kunde ha blivit förödande, om nu inte Jan Lennartsson räddat den svenska hedern.

Det var en mycket bra analys av Johan Flinck i sportbladet idag. Han beskrev det på ett ungefär så här:
"Jan Lennartsson gladdes över en poäng, Kim Andersson grämde sig över en förlorad."...

***

Jag vet mycket väl att Lennartsson gav Sverige en poäng och att Källman på något sätt fick epiteten syndabock. Marcus Ahlms insats igår var lysande. Men det finns en spelare jag gärna höjer till skyarna: Kim Andersson! När experter, kommentatorer och övriga tyckare beskriver Kim är det allt som oftast det hårda skottet som nämns. Jag vill lyfta för hans enorma spelsinne. Doder är spelmotorn. Men Kim Andersson är något av ett unikum, jag försökte dra paralleller till någon annan spelare i vilket sport som helst. Jag finner ingen liknande. En Kim Källström med förbättrade egenskaper, kanske?

Hur långt räcker Kapten Kims manskap egentligen? De börjar minsann få mina tankar att rusa iväg en aning. Sverige är riktigt, riktigt bra just nu.

***

By the way, hur "B" känns det egentligen inte att ett EM-slutspel är avgörande för ett OS-slutspel? Liksom, tänkt om Sverige inte kvalificerar sig trots denna magnifika insats - so far. En förlust mot Tyskland imorgon kan rasera alla möjligheter. Huhu, det är ju i OS Sverige kommer vara med och slåss om medaljerna igen - på allvar. Det är i alla fall min åsikt.

Det är inget enkelt uppdrag Kim Andersson har framför sig. Första mästerskapet utan ledargestalter som Lövgren, Vranjes och Wislander. Istället tvingades den generation som då var ung ta tag i taktpinnen och producera. De gör det bra, men inte tillräckligt. Fyra missade straffar idag säger en del. Källmans missar igår likaså.

***

På tal om Källmans missar. Jag tror poängförlusten mot Ungern kan ha blivit förödande. Sverige har inget optimalt läge, Ungern och Tyskland kan lika gärna kliva förbi. OS kan rinna oss ur händerna. Å andra sidan revanscherade sig han idag. Jag tror inte det räcker. Någon borde ha vakat över Sverige under gårdagen.

Nu kan endast Kapten Kim rädda Källman och hans medspelare. Det är inte upp till Kim, men i matchen mot Tyskland med sju sekunder kvar. Domarens hand är uppsträckt, bollen passas i sidled. Jag tvekar på att Jonas Källman kommer skjuta, jag är garanterad på att Andersson åter kommer stå för det sista kastet, eller det näst sista.

Jo, det var förstås Kim Andersson som spelade fram Jan Lennartsson igår. Det var den levande väggen som spelade fram Källman idag.

***

På tal om Johan Flinck. Jag tror han har fel kring en sak. Sverige behöver Stefan Lövgren. Vad kommer egentligen hända om Tyskland spelar "fem-ett-försvar" precis som Ungern. Oscar Carlén kommer inte kunna efterträda Kim - än.

Då hade Lövgren varit bra att ha. Nu får man hoppas på att någon vakar över Källman.

***

För övrigt anser jag att jag var bedrövlig på träningen idag, trots det två mål och ett ass på matchspelet. Mycket underligt! (liksom, när man ändå är igång och "sågar"..)

För övrigt anser jag att sågningen av FVIB egentligen var en hyllning till det som en gång varit, idag ser det inte riktigt lika ljust, det kan vilken människa som helst inse. Men det är för den delen inget katastrof. Långt, långt ifrån.

För övrigt anser jag att Roy Keane's värvning av Phill Bardsley är betydligt bättre än värvningen av Rade Prica. Kul att han inte lämnade för FC Zürich i alla fall...

För övrigt anser jag att Djurgårdens överkörning mot Färjestad igår var bland det mäktigaste för säsongen i annars sömnig grundserie.

Och på tal om annat, min dator fungerar fortfarande inte.

För övrigt anser jag, precis som Peter Wennman, att Sebastian Larsson ska spela från start i EM!

***

Punkt slut, god natt.

| Jimmy Steget

Kommentarer
Postat av: Coach Tom

För övrigt vore det skitkul om du bjöd på lite "inside"-info om hur galna alla våra FVIB-hjältar är när ingen annan ser. Vem är det som har ett eget dansband? Vem kallas för ett könsord och finner sig i det? Vem har en egen innebandyshop nere i sitt hörn? Vem bestämmer egentligen musiken? Varför försvinner coachens klubba varje träning? Vem är det som alltid kommer sent men som har minst att göra dagtid? Osv osv osv

Sen tycker jag att du kan få din blogg länkad på hemsidan. Skriv med det i ditt mail. Men då kanske det krävs lite mer sköna inside-storys kring FVIB A-lag.

2008-01-24 @ 08:31:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0