En levande vägg - Ett fallande löv


På grund av strul med datorn har uppdateringar saknats under helgen...

***

En levande vägg, men trots allt ett fallande löv. Blir det Sveriges fall? Låt se.

Handbolls-EM rullar vidare. Sverige inledde på ett inte allt för imponerande sätt, men ändock en vinst. Tacka Tomas Svensson för det, killen avslutar matchen med en räddningsprocent på över 50% (är inte helt säker på faktan på grund av att statistiken skiljer sig i olika medier). Island vs Svensson. Roligt var att Kim Andersson kom igång i den andra halvleken.

Därefter en rejäl överkörning mot Frankrike. Herregud, vilket spel, vilket flyt. Frankrike vinner EM, jag är övetygad. Dock var det inte Karabatic jag imponerades mest av, snarare Thierry Omeyer. Målvakten som gjorde en "Svensson-match".

Slovakien kördes över på ett sätt jag inte sett Sverige spela handboll på sedan Bengans dagar... 41-25 eller något liknade. Jag blev för första gången imponerad, även om Slovakien inte kan anses som en världsnation. Nåja, Sverige är vidare med fyra poäng. Ett måste för fortsatt avancemang.

***

Imorgon möter Sverige - Spanien. Huhu, det blir en garanterad tuff batalj. Det kommer krävas en liknade match som mot Island av Tomas Svensson. Killen.., jag menar gubben fyller 40 år om ett par veckor. En av vår tids allra bästa. Dan Beutler avlastar honom på ett mycket bra sätt. Sverige har en riktigt bra målvaktsuppsättning. Men redan ikväll väntar Ungern. Räcker Sveriges målvaktsspel? Jag tvivlar.

Vad har vi mer då, egentligen? Jo, vi har en suverän Marcus Ahlm på linjen, en rutinerad Johan Petersson på högerkanten, orädda Jonas Källman på vänsterkanten, Vranjes-kopian Dalibor Doder som spelmotor och bredvid sig finns hårdskjutande Kim Andersson och meriterade Martin Boquist. Stora namn, men jag tror inte att det räcker.

I mina ögon har det endast varit Kim som presterat och inte blandat och gett som de övriga. Något svag mot Slovakien i första halvlek, något oturlig i och med ett par ribbträffar. Kim är trots allt Sveriges riktiga superstjärna. Det hade krävts en till.

***

Sveriges, i mina ögon, främsta niometersspelare genom tiderna Stefan Lövgren är fortfarande aktiv på högsta nivå. Tyvärr gjorde han en Henke Larsson och tackade nej till EM. Övertalningskampanjer har inte gett vika - "Lövets" beslut står fast. "Jag kommer om någon skadar sig...", säger Lövgren.

Kanske är Sveriges enda chans till en medalj att Tobias Karlsson eller redan nämnda Boquist skadar sig? Kanske. Boquist är fenomenal - men lika ofta raka motsatsen. Lövgren är en vinnare, en lagkapten och ett föredöme. Han skulle, precis som Karabatic, kunna leda Sverige till medaljerna. Nu blir det inte så.

Sorry Sverige, Även om Ungern besegras ikväll, segrar Spanien imorgon. Sedan är EM-festen förmodligen över.

***

Sverige har en levande vägg i Tomas Svensson, men likaså ett fallande löv. Det kommer blåsa hårt ikväll, det kan bli storm. Ungern kan blåsa bort Sveriges chanser ikväll. "Lövet" har redan blåst bort. Jag hoppas Tomas Svensson är, precis som han verkar, gjord av stål och kan stå emot en stormvind då och då.

Det kan rädda Sverige - 24 timmar eller så.

| Jimmy

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0