Sista chansen - Vilka får den förmånen?



Olof Lundh, Ola Wenström och Magnus Hedman. Tillsammans utgör de den primära och bofasta delen i TV4:s fotbollskanalen. Ett program som sänds på allra sämsta sändningstid. Efter att ha lidit av sömnproblem, eller ingenting-att-göra-fenomenet, satt jag upp till över midnatt igår för att se vad de hade i kikaren.

Lundh deltog inte i några större diskussioner, denne är i mina ögon en högst överskattad journalist. Att enbart sitta och rabbla självklarheter mitt i natten kan väl vem som helst göra. Hedman tände till och med till och fick mig att inte låta ögonen slå igen.

"Klart som fan att Marcus Berg ska spela EM", röt Hedman till i en något omformulerad meningsuppbyggnad.

***

Intressant är att se debatten kring Pops vs Jihde. I mina ögon är Ola Wenström den absolut bästa programledaren vad gäller idrott. Klart bäst!

Gelfes tränare Per Olsson var gäst igår, han kändes inte alls med i debatten till en början men tog för sig mer och mer.

***

Nu fick jag skriva  det också. Men det var inte därför jag började blogga nu, efter att ha publicerat matchrapporten från FVIB - Hässelby, eller i alla fall mejlat den till "Pärlan."

För den intresserade finner du den på www.fibk.org under "Jimmys Hörna".

***

Nåja till ämnet, det intressanta med Fotbollskanalen var förstås landslagssnacket och värvningskarusellen. Efter att ha sett Costa Rica - Sverige under julledigheten kan jag inte annat än påstå att Lars Lagerbäck bara MÅSTE ge ett par spelare från Januariturnén chansen igen.

Behrang Safari, Fredrik Stoor, Mattias Bjärsmyr och Samuel Holmén gjorde ett starkt intryck. Pontus Wernbloom är en personlig favorit men knappast en spelare som kommer att ha en chans när det gäller en anfallsposition. Som defensiv mittfältare (vilket han startade säsongen i IFK Göteborg som..) ger honom dock en möjlighet. Dusan Djuric och Johan Oremo är andra exempel som borde ges en andra chans.

Utlandsspelarna då? Självklart vill jag se Alexander Farnedrud, Rasmus Lindgren, Marcus Berg, Henok Goitom och framför allt Sebastian Larsson få chansen mot Turkiet. Men det är så typysikt Lagerbäck att ändå spela Rade Prica, Niclas Alexandersson, Anders Svensson (Råghers idol..) och Andreas Johansson från start...

Min startelva mot Turkiet ser i alla fall ut som denna:

Shaaban (Isaksson)
Stoor, Granqvist, Bjärsmyr, Safari (Concha)
Lindgren (Wernbloom)
Larsson, Holmén, Farnerud (Djuric)
Berg, Goitom (Oremo)

Det blir intressant att se hur mång av dessa högst intressanta(!) spelare som får chansen att visa upp sig inför Lagerbäck/Andersson.

***

Imorgon spelar United mot Portsmouth. Blir förmodligen en mycket rolig match. Portsmouth är ett av få lag som kommer till Old Trafford med en vision om offensiv fotboll.

Idag kom min US inramlande i brevlådan. Lars Morten Olsen hade, tillsammans med sina medarbetare, gjort ett magnifikt informationssökande och berättande från katastrofen i München 6/2 - 1958. Därmed blir matchen mot Man City 10 feb - 50 år efter olyckan - extra speciell.

För övrigt hade någon form av engelsk statistik talat om att Carlos Tévez är säsongens hitills bästa spelare i PL. Ronaldo återfanns på plats nummer nio. Ett par snäpp efter Fat Frank, känns som en skymf ta mej fan...

***

På tal om annat: Datorn är fortfarande trasig!

***

Idag vann jag en viktig tekning mot Andreas Källbom på träningen! Var bara tvungen att poängtera det ;)

***

På tal om fotbollskanalen och dess prioriterade ämnen igår. Värvningarna... Har någon allsvensk klubb gjort någon riktigt vass värvning? Svar nej. Jag väntar fortfarande på att någon klubb köper Marcus Allbäck. Hittills känns i alla fall Bojan Djordic som säsongens kap. Jag tror starkt på Bojan. Han har en väldigt fin vänsterfot, skön teknik och erfarenhet från ett av världens bästa lag. Däremot tror jag inte han kommer göra sin första säsong i Allsvenskan till något magiskt. Men namnet Bojan är desto mer intressant än Teddy Lucic. Gubben som gör comeback i Allsvenskan - dock är det fortfarande en bra värvning.

| Jimmy #89

Kommentarer
Postat av: #8

Svååårt att vinna den när jag står med klubban i midjehöjd...när jävla sopan till domare blåser.!!

2008-01-29 @ 08:49:07
Postat av: Jimmy

Haha! Bortförklaringar.. kanske får en ny chans idag ;)

2008-01-30 @ 12:57:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0