Sorry Modo - Foppa längtar hem



Rast. 20 min kvar. Sportbladet bevakar "Foppas" klubbval till det yttersta. Om 12 timmar vet vi om Peter Forsberg spelar för Modo eller inte. Därmed inte sagt att vi vet var han spelar, om han nu gör det. Målet mot Kanada i OS 94, målet mot Finland i upphämtningen i Helsingfors, drömmålet i NHL när han lurade målvakten upp på läktaren för att sedan via köksvägen göra ännu ett historiskt mål.

Det finns så många mer, så otroligt många ögonblick där "Foppa" förgyllt vardagen en aning. Vart han än har spelat, vilken klubbadress han än tillhört så har han alltid presterat på en ossanolik nivå. Mats Wennerholm beskriver nuet som en tidpunkt där "Foppa" kommer göra ännu en oväntad dragning.

***

Jag tror inte det blir någon oväntad dragning. För med "Foppa" vet man säkert att dragningen kommer, att avslutet sitter kliniskt precis där han siktat. Vart han än för pucken med sig kommer den klubb han hamnar i att få en spelare av en enorm kapacitet. Det visste vi alla redan, det vet alla om. En Forsberg i 100%-ig form är en av världens fem bästa spelare. Utan tvekan.

Sorry Modo. Men jag tror inte att dragningen kommer ske i Ö-vik. Jag lyssnade på en intervju med Forsberg i veckan där han diskuterade sin framtid. Han valde att inte säga något han skulle behöva ångra. Han valde att artigt svara på alla frågor (precis som vanligt...). Han valde att bekräfta att han inte tänker spela vidare om han inte är helt återställd. Han valde att tala om att han kommer att spela LG Hockey Games om han är helt frisk och lusten infinner sig. Men det var ingen större överaskning, något av det.

Det jag tycket var intressant var "Foppas" lysande ögon när NHL kom på tal. "Det är klart man vill spela med dem bästa, eller vad man ska säga..". En frisk Peter Forsberg i 100%-ig form är som jag redan nämnt en av de allra bästa ishockeyspelarna på den här planeten. De bästa ska spela med de bästa. De bästa ska spela i den bästa ligan - NHL. Jag är övertygad om att "Foppa" vill tillbaka till NHL och visa att han fortfarande håller världsklass.

***

Till skillnad från "Henke" Larssons något överaskande utlåning till Manchester United från Helsingborg så tror jag det är en annan sorts lust som driver Forsberg. Larsson ville verkligen visa, när han nu fick chansen att spela toppfotboll och slippa tråkiga Royal League, att han håller i den bästa, tuffaste och hårdaste ligan.

"Foppa" vill göra detsamma, men han har redan bevisat det. Vad som driver "Foppa" att ge sig in i hetluften igen vet jag inte. Det bara känns som att Forsberg är för bra för att spela någon annan stans. Till skillnad från Larsson är Forsberg inga barn att tänka på, ingen utbildning i svenska skolor eller något annat som kan komma ivägen.

***

Om 12 timmar vet vi, Elitserien eller NHL. Jag tror att jag vet det redan nu. Men jag hoppas att jag har fel. Jag hoppas sannerligen att Forsberg en gång för alla tackar nej till National Hockey League. Han har redan visat sin storhet om och om igen. En tur dit, en tuff tackling och "Foppa" kan vara skadad igen. I Modo skulle han bli behandlad på ett värdigare vis (eller, Peter Nordström?..) och förmodligen kunna förlänga sin karriär ett par år. Ett slutspel med Forsberg skulle förstås innebära fullsatta arenor och en hetare stämning än på länge. Ö-vik skulle förstås koka av välbehag.

Men å andra sidan tror jag inte Elitserien skulle driva Forsberg till att under så lång tid kämpa sig tillbaka. Det som driver Forsberg är lyckan över att vinna Stanley Cup och att spela med de bästa, eller vad man nu ska säga..

För jag tror nämligen att NHL är mer hem för Foppa än vad Ö-vik är. I alla fall just nu, och tolv timmar framöver.

***

Cristiano Ronaldo sänkte Portsmouth igår. 1-0 var elegant. Men 2-0 var helt makalöst. Vilken otrolig fotbollsspelare. Henry-status på Ronaldo nu. 27 mål i år, 19 i ligan... 22 år gammal! Som mittfältare! Kommentarer överflödiga.

***

Det kanske kommer en update ikväll eller under morgondagen gällande "Foppas" beslut, övriga övergångar i sista sekunden och Anders Engbergs uppvärmning igår...

3 minuter till lektion. Puh.

| Jimmy

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0