En fabrik utan resurser



Daniel Arnefjord, Khari Stephenson, Sölvi Ottesen, Johan Wiland, Bobbie Friberg da Cruz, Peter Larsson, Martin Fribrock, Cesar Santin, Arthur Sorin, Mikael Lustig, Elm-bröderna, Marcus Sahlman, Dulee Johnson, Derek Boateng, Daniel Örlund...

Den gemensamma nämnaren?

Alla dessa spelare är på väg eller har lämnat sina Allsvenska klubbar.

Ersättarna domineras av importer från Sydamerika eller Afrika.

***

Är det den bista verkligheten vi lever i?

Jo, visst är det så. I IFK Norrköping sitter Andreas Haglund på bänken. Vem som spelar på topp? Jo, Russell Medsittkonstigaefternamn. Noll koll på boll, sägs det.

Jag har inte sett honom. Jag har om jag ska vara helt ärlig, fotbollsfanatiker som jag är, inte sett EN ENDA match i Allsvenskan den här säsongen. Live.

Jag föredrar att slippa se skiten, om jag ska vara helt allvarlig. Det är så otroligt dålig standard på svensk klubblagsfotboll att man ständigt går från matchen med besvikelse.

***

FC Norrköping - IFK Norrköping vore förstås roligt att se. Oddsen? Tja, i mina ögon ryker Snoka så det står härliga till.

***

Syndromet? Varför lämnar mer en en total startelva allsvenskan efter en halv säsong? Pengar? Möjligt.

Se på spelare som Dulee Johnson, en av mina personliga favoriter för övrigt. En spelare som vågar hålla i bollen, titta upp och fördela. En drömspelare för de framförspelande anfallarna. En mardröm för motståndarlaget.

Han kom givetvis inte till Allsvenskan för att han ville spela på Starke Arvids Arena. Nej, han kom för att visa upp sig för Europeiska / Utomstående scouter och klubbar. Han lyckades och är nära ett kontrakt med en klubb från den israeliska ligan.

***

Av Allsvenskans samtliga importer är det EN som lyckats nå hela vägen fram till de berömda scenernas land.

Afonso Alvés Martins Junior.

Det är stort.

Pengar? Tja, en del. För sina klubbar alltså.

Zlatan Ibrahimovic var MFF:s egen produkt när han lämnade Ajax. Det är den största affären en klubb gjort i Sverige genom tiderna. Kanske är det mer lönsamt att sälja ur egna led och satsa från egna led?

***


Jag unnar alla ungdomsproffs möjligheten att ge sig ut och bli berömda. Men inte bara det, utan att bli riktiga fotbollsspelare. Jag fördömer all satans fysträning och konditionsträning i Sverige. Spela fotboll, ge ungdomarna två fötter som kan hantera en fotboll.

Se på Sebastian Larsson som fostrats i Arsenals ungdomsakademi. Det är inte för intet som killen besitter två av Sveriges bäst bollbehandlade fötter.

Se på Christian Wilhelmsson..

Det finns fler som lyckats. Pär Zetterberg, Rasmus Lindgren, Henok Goitom etc..

Därför tror jag mer på Albin Ekdal än Andreas Landgren.

***

Under sommarsemestern läste jag ut boken "I skuggan av San Siro". Det tog en knapp dag, eller så. En fruktansvärt intressant bok där talangen Martin Bengtsson berättar historian där proffsdrömmen är livet.

Intressant var hur extremt dålig koll svenska tränare / sportchefer har på sina ungdomar. Stefan Lundin görs faktisk till åtlöje genom sina intelligensfriande kommentarer.

Boken var å sin sida inte särskilt uppmuntrande för undomsproffs då Martin i princip kollapsade av pressen.

Läsvärd till tusen.

 

***

Robin Söder till Ajax? Tja, varför inte. Men är det någon klubb jag skulle vilja tillhöra som talangfull svensk fotbollspelare så är det IFK Göteborg. Möjligen Hammarby.

Hammarby förresten. Hur kunde det gå så illa att IFK Norrköping INTE signerade ett kontrakt med Sylvias bolltrollare Maic Sema? Klubbarna är så kallade samarbetsklubbar men ändå hamnade grabben på Söderstadion.

Det säger förmodligen det mesta om hur IFK Norrköpings styrelse fungerar.

En fabrik utan resurser, helt enkelt. Precis som årets värdelösa Allsvenska.

***

Det är match ikväll. IFK Norrköping - IF Elfsborg. Idrottsparken, 19.00.

Om jag är på plats?

Aldrig i livet.

| Jimmy

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0