Stekhett, men samtidigt svalt..



Sol & bad. Ingen semester. Stekhett på land. Något svalare i vattnet. I sportens värld händer inte något särskilt av värde. Den har liksom krymp ihop utan innebandy, Premier League, Fotbolls-EM och ett IFK Norrköping som vajjar på halv stång.

Sommaren handlar annars mestadels om Silly Season. Slaget som ska vinnas, eller försvaras för att under kommande säsong kunna slåss för sina målsättningar. Vissa lag lyckas, andra inte. Det är ganska intressant det där, att följa mediahausset och gotta sig i alla trevliga rykten som cirkulerar just kring sin klubb.

Eller, det var det.

Efter att ha varit skribent på Manchester United's svenska supportersida i över två år känns det ganska bistert att dag ut och dag in läsa de engelska nyheterna. Än värre är det ofta när de svenska ska översätta, eller återberätta en engelsk nyhet. Ack så fel det ofta blir.

Det kanske tydligaste exempelet är uttalandet om "Chelseas gamla gubbar", vilke i grund och botten inte alls stämde. Vilket även var, något som en mellanstadieelev kunnat forma till en artikel på ett mer trovärdigt sätt.

Eller varför inte ta exemplet om Dimitar Berbatovs övergång till United. Där Spurs rapporterat till FA att United agerat fel. Allt berodde egentligen på en usel journalist...

***

Silly Season, då?

Nja, knappast några goda karameller att suga på under de varma dagarna på stranden.

Nu pratar jag inte heller enbart om fotboll. Utan om idrotten rent allmänt.

Ishockey, innebandy osv..

***

24 Juli:

Finspång IBK

Officiella övergångar UT:
Jussi Heikkinen
Roman Pass
Daniel Larsson
Anders Engberg...



..och Jimmy Gustafsson till JIK från Järfälla.

Man lider med laget i sitt hjärta. Verkligen.

28 Juli

Finspång IBK

Officiella övergångar IN:
Adam Andersson
Anton Mörling
Urban Nilsson

Antal toasts:
++

***

Sommarens hetaste nyförvärv i mina egna ögon är inte någon av AIK:s storvärvningar. Inte heller någon av nykomlingarnas värvningar.. Nej, det är världens bästa innebandyklubb - Warberg - som värvat Anders Engberg till södrare trakter.

Vilken värvning.

Alltså. "Nutte" är 24 år. Jimmy G gjorde sin bästa säsong i Division 1 som 28-åring, om jag inte missminner mig. Han hade spelsinnet att leva på. Handledsskottet. Produktionen. Jag tror inte att Nutte kommer vara som bäst vid den åldern. Jag tror han har två år till, sedan kommer han hålla yppersta klass. Med sin snabbhet, som knappast kommer försämras på två år.. med sin enorma styrka, och så träning med världsspelare dag ut och dag in. Det kommer göra Nutte gott och spelsinnet, produktionen, skottet.. allt kommer att förbättras.

Det tål även att tilläggas att Anders Engberg inte bara är en bra sportslig investering. Hans sociala kompetens och ledaregenskaper är minst lika betydelsefulla. Vem kommer inte sakna Nutte i omklädningsrummet i Aluceum?

Om Linus Pettersson var "Säsongens Spelare" ifjol så var Nutte lagets MVP.

Om två år har Anders Engberg spelat landskamp/er för Sveriges Herrlag i innebandy.

Det tror jag. Vem sätter emot?

***

Jag tvivlar på att #34 gjort sitt i FIBK. Jag tror han kommer tillbaka i framtiden. Bättre än någonsin, och rundar av sin karriär för den klubb som för evigt kommer slå varmast för Anders.

Är det någon spelare jag önskar lycka till mer än någon annan när man lämnar sin moderklubb så är det DU.

Lycka till.

***

I övrigt?

Zzzz...

Jag hoppas innerligt att Finspång lyckas värva några av sina transfermål. Det behövs verkligen nu. Truppen innehåller nu knappt tre femmor exlusive spelare ur yngre led.

I fjol var FIBK endast nån poäng från att trilla ur division 1. Det kommer sannerligen bli en mycket, mycket tuff säsong.

Jag håller tummarna.

***

Hålltider:

1 aug - Göteborg

25 aug - ?

23 dec - Teneriffa

31/1 - Old Trafford

April - ?

***

Tummen Upp:
OS

Tummen ner:
Skadorna

***

Christian Olsson. Tack för showen du givit oss...

Guld i OS? Medaljer? Hur många svenska blir det..

Hm.. En fråga att fundera på..

I friidrotten tror jag på två medaljer. Nämligen i höjdhopp (h) och 100 m häck (d).

Stefan Holm - Guld

Sanna Kallur - Silver

***

Spåkulan trillar vidare i sommarvärmen.

Snart läggdags och kneg.

God kväll!

| Jimmy









Kommentarer
Postat av: Anonym

du är grym!

2008-07-29 @ 18:01:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0