Glans av guld



En lätt liten sak. Allt som oftast rund. Ett band omkring. Tunn och smal. Färgad i guld. En medalj är alltid lika åtrovärd - oavsett vilken idrott eller turnering som spelas. Idag finns det möjlighet att fylla på prisskåpet med ytterligare en medalj. En medalj färgad i guld, förstås. Den andra valören är ingenting värd. Victoria siempre!

Jag gjorde debut i A-laget 2006. Det var DM-final mellan Finspång VIB och IBF Norrköping i Aluceum. Jag spelade med Daniel Unosson och Johan Ragvald, tror jag. Jani Muntila var en av backarna. Zeid Momén stod i mål. Om jag inte missminner mig. "Tuppen" sprang omkring på andra sidan planen och mottade skott. Det var ytterst nära att han nätade med ynka sekunder kvar. Istället avgjorde Andreas Källbom i förlängning. Sedan blev det segerjubel, pommac och glädjevrål. Vi tog guld.

2007 bärde skutan till Linköping där Solfjäderstadens IBK stod som motståndare. En lysande Joakim Ström spelade för Fjädern och själv spelade jag från start, men byttes ut efterhand. Nåja, vi tog guld igen. Nu ska vi göra det igen.

***

Fem av årets matcher har spelats i huvudstaden. Linus Pettersson är en av många som propagerat för hur illa han tycker om stockholmslagen. Jag tillhörd inte riktigt den skaran. Jag ogilar nog Karlstad-lagen lika mycket och har ingen speciell relation till någon av våra motståndare.  Men om det finns något lag jag verkligen ogillar, då är det Linköpingslag. Det står jag för.

Det börjde redan på pojk- och juniorlagsnivå med tuffa bataljer, hemmadommare som log när vi släppte in mål och dumdristiga tacklingar. Så har det alltid varit och kommer alltid att förbli. Däremot har jag såklart inga personliga negativa åsikter då jag lirat med flera av KFUM:s spelare. Mikael Karlsson, Martin Karlsson, Anton Karlsson, Simon Cocozza,  Elias Bard och Duong Ha, till exempel.

De två förstnämnda får man förstås se upp extra med. Samt Jocke Karlsson.

Men på planen idag är det krig, då är jag den siste att ge upp. I våran borg kommer man inte och vinner hur som helst. Inte i en DM-final där priset är en medalj av guld.

***
KFUM får leva med favorittrycket. Dryga 30 sekunder från Superligaspel säger allt. En makalös vandring upp i seriesystemet och jag unnar dem all framgång. Men för FVIB:s del var det nog positivt att länet fortfarande inte har någon Superligaklubb. Hur skulle man då kunna locka alla talanger?

Nåja, jag hävdar att vi inte alls är sämre än KFUM. När vi spelar som bäst är vi riktigt bra. Vi har dock ett för ungt lag för att göra en bra säsong, en jämn säsong. I södra ettan hade vi klarat oss betydligt bättre. Den håller inte samma klass. Det är fakta, inte reflektioner.

Aluceum kommer koka (hoppas jag) 15.15 idag. Finspång VIB - KFUM Linköping. Be there!

33 minuter till avfärd. Dags att tagga igång med skön musik.

| Jimmy #89

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0